סדרת ריאלטי חתרנית במצלמות הכותל

מעתה, כשנכנסים לאתר הרשמי, בהחלט יתכן שצופים בשעת שידור של "בכותל טי.וי." , הפרוייקט שלי ושל יורם בלומנקרנץ. הפרוייקט עושה שימוש  חוקי וגלוי  באמצעים זמינים: רחבת הכותל, המצלמות הממוקמות במקום, והאתר המשדר אותן לכל מחשב בעולם. הנחת פתק בכותל? אולי רואים אותך. נכנסת לאתר? אולי ראית פרק בסדרה.
 

מתוך "בכותל טי.וי" החדשה

כבר המלה הראשונה מעלה על הדעת שטח ציבורי גדול, נחלת כלל דמויית פיאצה, ששכנה מצידו המערבי של בית המקדש ואפשרה קיומה של כיכר העיר, מדורת השבט, סואנת ומושכת לב. כך נרמז במלה "רחבה" וכך ראה גם סאראמגו, חניך הכיכרות שלמרגלות קתדרלות וכנסיות, בספרו "הבשורה על פי ישו": "הנה בית המקדש.[…] יוסף הלך להפקיד את החמור במלון לבהמות, ואלה, בימי הפסח ובחגים אחרים לא היה גמל מוצא בהם מקום אפילו לגרש את הזבובים בזנבו, אבל עכשיו, אחרי שחלפי ימי המיפקד והאנשים חזרו לבתיהם, היו תפוסים שם רק המקומות הרגילים, ואפילו לא כולם, בגלל שעת הבוקר המוקדמת. אבל ברחבת הבית, שמסביב לה עברו סטווים, ובקציה היה סורג שהקיף את תחום בית- המקדש עצמו, כבר היה המון אדם, חלפנים, ציידי ציפורים, רוכלים שמכרו טלאים וגדיים, עולי-רגל שבאו תמיד מסיבה זו או אחרת, וגם הרבה נוכרים, שדחפה אותם לכאן הסקרנות להכיר את בית-המקדש שציווה הורדוס לבנות ומדברים עליו בכל העולם. אבל כיוון שהרחבה הייתה מרחב כביר, לא נראה מי שנמצא בצד שמנגד גדול יותר מחרק זעיר, כמו אימצו לעצמם אדריכליו של הורדוס את מבטו של אלוהים ורצו להדגיש את מיעוט ערכו של האדם לעומת הכול-יכול, קל וחומר כשמדובר בנוכרים. כי ליהודים, אם אינם באים רק כדי לטייל באפס-מעשה, מצויה תכלית במרכז הרחבה, שם, מעבר לסורג, מרכז העולם, טבור הטבורים, קודש הקודשים."
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

תחושת נחלת הכלל העצומה גוברת כשמביאים בחשבון את מכלול הכוחות המכוונים אותנו למקום ופועלים כמקדמי מכירות של הכותל:

הדתיים – אומרים לנו שציפינו 2000 שנה, שאבותינו התפללו לכיוונו ומכנים אותו "כותל הדמעות"
הלאומיים – "הר הבית בידינו" ואנחנו בידיו. דמעות בזוית העין עולות מאליהן, זכר למלחמת ששת הימים, ואיתה תמונת הצנחנים שהיא אולי התמונה המפורסמת והחזקה בישראל.
 

האפקטיביות של הצילום חוצה גבולות פוליטיים. מפלגת התחיה השתמשה בו לקמפיין הבחירות שלה, והשמאל נזעק על הניכוס: הרי בתמונה מופיע יעקב שבתאי "שלנו"
 

הקונסרווטיבים – דרשו אישור להתפלל בכותל לפי דרכם, ומשלא נתאפשר להם חזינו במופעי מחאה של נשים עטויות טליתות.
המדינה – מעודדת גופים ויוזמות כמו בר מצוה בכותל. התופעה מתפרשת על פני העולם היהודי העשיר כולו. מדובר בהופעתה של "מצווה" חדשה: טיול בר-מצווה שבמסגרתו מקיימים אירוע בכותל.
פיני גרשון, בתפקידו כאושיה תרבותית-ישראלית, מופיע באתר הרשמי של הכותל כדי לעודד הגעה למקום ואף מבטיח שאם נזכה בגביע – יביא אותו לכותל.
צה"ל – מקיים השבעה לצנחנים ברחבה, מול הדגל המתנוסס על ראש תורן הקבוע ברחבה.
אירועים מיוחדים – מפגשי פנויים פנויות, גמר מכוניות עתיקות ועוד שורה על עניינים ביזאריים
בולטות תקשורתית – היא עוד וקטור המכוון לכותל, נוסח סיקור כל התגודדות של "נאמני הר הבית".
אתרי אינטרנט – ובהם האתר הרשמי המספר כיצד הכותל מסופר כיצד היה תחת כיבוש ערבי ואי אפשר היה לגשת אליו "הכותל נכבש במלחמת ששת הימים ועבר לריבונות ישראלית, ומאז הגישה אליו נעשתה חופשית לכל.
 
גישה חופשית? מסתבר כי נחלת הכלל הפתוחה והמזמינה אליה מתנקזים כל הציבורים הללו, מצטיירת רק בדמיון. בפועל, מיד כשמגיעים, אחרי שעוברים את הבידוק ושורת החיילים: גדרות! לא סתם גדרות מסביב, אלא הרחבה כולה היא בטונדה גדולה מצולקת ברשת גדרות צפופה המחוזקות בשומרים חמושים. כנראה שמדובר בשיא הגידור למ"ר. הוקטורים המכוונים לרחבה דורשים שליטה בציבור גם לאחר הגעתו למחוז חפצו. ברוח התרבות הישראלית המתמחה בהקמת גדרות, כל גורם כזה דורש גדר! נשים מגודרות מגברים, קונסרווטיבים מאורתודוכסים, צנחנים עכשוויים מצנחני ששת הימים (הפרדה מפלסית) והכותל עצמו מתפקד כגדר בין יהודים לערבים. הגדרות הן אמצעי למישטור הנוכחות שלנו ושליטה בה.
 

 

 

 

 

אחרי תנועת המלקחיים של הכוונת ציבורים לאתר משותף ולקיחתו בשבי-גדרות, מגיעה המניפולציה הגדולה באמת: ההתייחדות. אחת ההנמקות לגידור היא הקניית פרטיות ברגע ההתייחדות עם בורא עולם או עם המצפון האישי. ומה מחכה לאדם המגיע לנקודה זו? מצלמות! לא מצלמות אבטחה במעגל סגור, אלא מצלמות המשדרות את הכותל לכל בית בעולם, לפי דברי האתר הרשמי.אתר מצלמות הכותל
 
הפרוייקט

אנחנו עושים במצלמות שימוש המפקיע את השליטה לטובת האמנות. "יש הרבה יותר מדי גדרות בכותל. ואנחנו פורצים מבעד כולן אל מסך המחשב הביתי". מתוך אירוע סוגיה 2
 
אם יש מצלמות ויש ערוץ שידור, אפשר להשתמש בהן כבכל אולפן טלוויזיה, וזה מה שאנו עושים. שיטת ההפקה פשוטה: יורם מגיע לכותל לבוש באופן בולט, אני יושבת ליד המחש בבית, ונותנת לו הוראות בסלולרי כיצד לנהוג, על פי תסריט. מעין בימוי בשלט רחוק. גולש תמים שנכנס לאתר הכותל ומבקש לראות את המתרחש ברחבה, יראה, למעשה, פרק בסדרת "בכותל טי.וי." בו מופיעים המבקרים האחרים כניצבים.
 
עד כה הוצגו לציבור שלושה האירועים (הפרקים):
 
1. בחינת גבולות הפריים.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

במסגרת זו יקיף בלומנקרנץ את הרחבה לאורך הקווי הפריים, תוך יציאה וכניסה מתגרה ובוחנת. מאחר ומדובר בסופראימפוזיציה של רחבת הכותל ופריים המצלמה, התנועה לבחינת הגבולות מתבצעת לאורך קווים אלו. אם תקרה בדרכו קבוצה או יחיד ה"מפריעים" במסלול, יקיף אותם ויסמן את הכרסום שחל בבמת הצילומים.
 
2. הקמת גדר אנושית

 

 

 

 

 

 

 

15 אנשים "שתולים"

 

 

 

 

במרחב יקבלו אות בסלולרי, אז יתקבצו לגדר מול המצלמה, וכך יקימו גדר נוספת, הפעם לצורך פירוק. זוהי הדגמה לאפשרות של חלופיות הגדרות כולן.
 

3. הקמת החומה האינסופית
בלומנקרנץ יפנה לאנשים הנמצאים ברחבה, ויבקש מהם לגשת ולעמוד בשורה היוצרת חומה מול המצלמה. מאחר ומדובר בניצבים מזדמנים, יש להניח שאחדים יעצרו רגע ויעזבו ואחרים יבואו במקומם. כך תיווצר חומה שלעולם לא תושלם, ותנועה מתמדת ליצירתה ופיזורה.
 

.
 

מודעות פרסומת
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • עידן דורפמן  On 22 ביוני 2006 at 9:07 pm

    אם הם כותבים, שהם מביאים את הכותל לכל בית בעולם, איך זה שאני לא מצליח לראות אותו עם הפיירפוקס שלי?

  • שפי  On 23 ביוני 2006 at 1:14 am

    תמונת הצנחנים-בכותל שהבאת לא היא התמונה של יעקב שבתאי שהמפלגה שנקראה "התחייה" עשתה ממנה אייקון שלה. הבחור הבלונדיני הזה שמחזיק בידו קובע (כן, ב-ק') הוא היום רופא, שכחתי את שמו.

    "התחייה" זה גם שמה של הסימפוניה השנייה של מאהלר, שנוגנה בהר הצופים ב-67 אחרי ה"שחרור". כתבתי על האירוע הזה משהו:
    http://israblog.nana.co.il/blogread.asp?blog=98991&blogcode=2039334

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s

%d בלוגרים אהבו את זה: